Badanie rynku i konkurencji. Jak się do tego zabrać?
Prowadzenie własnej firmy wiąże się z licznymi wyzwaniami i trudnymi decyzjami. Jednym z kluczowych elementów, które mogą zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa, jest gruntowne zrozumienie zasad funkcjonowania rynku docelowego oraz sposobów działania konkurencji.
Płatna współpraca z markami mBank i Visa
Wielu początkującym przedsiębiorcom wydaje się, że doskonale znają swoich potencjalnych klientów, ich preferencje i zwyczaje. Na tej podstawie podejmują pierwsze kroki w niezwykle konkurencyjnym świecie biznesu. Zanim jednak podejmie się jakiekolwiek działania, warto jest zrobić research rynku, zapoznać się z dostępnymi raportami, poznać opinię specjalistów i innych przedsiębiorców.
Wszystkie ruchy wykonywane z pozycji właściciela firmy powinny być bowiem poprzedzone rzetelną analizą dwóch obszarów kluczowych dla działalności każdego przedsiębiorstwa: rynku docelowego i działań konkurencji.
W kolejnych sekcjach artykułu weźmiemy na tapet każdy z tych obszarów i przedstawimy metody oraz narzędzia, dzięki którym nasze przedsiębiorstwo zdobędzie twarde i sprawdzone dane niezbędne do skutecznego działania na rynku.
Biznes nie lubi działać po omacku
To nie jest oferta. Księgowi współpracujący z mBankiem należą do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych i świadczą usługi zgodnie z „Regulaminem serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A.” oraz w zakresie rejestrowania działalności gospodarczej. Odpowiedzą na Twoje pytanie i otworzą konto firmowe. Infolinię obsługują księgowi z firmy CashDirector S.A. Infolinia jest bezpłatna i czynna codziennie w godz. 9:00-17:00. Koszt połączenia z infolinią jest zgodny z taryfą operatora. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za informacje przekazywane na infolinii księgowych. Informacje nie stanowią porady prawnej ani podatkowej. Więcej na mbank.pl/firma.
Promocja „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2”
To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” są określone w Regulaminie rachunków dla firm, Regulaminie obsługi klientów, Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. oraz Regulaminie Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” dostępnych na www.mBank.pl/jakzalozycfirme.
Promocja trwa od 7.11.2024 r. do 28.01.2025 r. włącznie i jest skierowana do osób fizycznych, które w dniu składania wniosku o otwarcie firmy nie prowadziły działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców z późn. zm., zwanych dalej Uczestnikami Promocji, które spełnią łącznie następujące warunki:
70. w okresie trwania promocji złożą wniosek o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej za pośrednictwem Banku wraz z wniosek o otwarcie rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w Biurach Rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.
71. w okresie trwania promocji podpiszą z Bankiem umowę o prowadzenie rachunku bieżącego.
Z Promocji osoba o danym numerze PESEL może skorzystać tylko jeden raz.
Uczestnik Promocji, który spełni ww. warunki, otrzyma do nowo otwartego rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard:
1. bezterminowe prowadzenie rachunku bieżącego za 0 zł,
2. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z rachunku bieżącego,
3. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z rachunku bieżącego,
4. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o Rachunek bieżący. Do wyboru karty: Visa Business Debit, Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP i Mastercard Business WOŚP Mobilna,
5. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o rachunek bieżący wybierze mOrganizer lub mKsięgowość Komfort.
Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma:
1. 500 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego zrobi nią transakcje bezgotówkowe na łączną kwotę min. 1 000 złotych, które zostaną rozliczone i nie będą anulowane w danym miesiącu kalendarzowym,
2. 200 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego wykona przelew do ZUS z rachunku bieżącego.
Premie zostaną wypłacone do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki ich otrzymania.
Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres Promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.
Warunki Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” dotyczą tylko rachunku bieżącego objętego Promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania Promocji zawnioskuje o zmianę typu rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy rachunku bieżącego.
Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł - edycja 2” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).
Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2”
To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” są określone odpowiednio w Regulaminie rachunków dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie obsługi klientów w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” dostępnych na www.mbank.pl/zeronazawsze.
Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” trwa od 7.11.2024 r. do 28.01.2025 r. włącznie i jest skierowana do przedsiębiorców, przez których rozumie się osoby fizyczne, które w dniu składania wniosku o otwarcie rachunku bieżącego prowadziły działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2024.236 t.j.), którzy osiągają przychody ze sprzedaży nie większe niż 10 000 000 zł w ciągu roku, zwanych dalej Uczestnikami promocji, którzy spełnią łącznie następujące warunki:
70. w okresie trwania promocji zawnioskują o otwarcie i prowadzenie rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, zwanego dalej rachunkiem bieżącym, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w biurach rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.
71. w okresie trwania promocji podpiszą z bankiem umowę o prowadzenie rachunku bieżącego.
Z promocji wyłączeni są przedsiębiorcy, którzy mają jakikolwiek rachunek w mBanku dla danego numeru NIP i już raz skorzystali z tej promocji.
Uczestnik promocji, który spełni powyższe warunki, otrzyma do nowo otwartego rachunku bieżącego mBiznes Standard:
1. bezterminowe prowadzenie rachunku bieżącego za 0 zł,
2. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z rachunku bieżącego,
3. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z rachunku bieżącego,
4. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o rachunek bieżący. Do wyboru karty: Visa Business Debit, Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP i Mastercard Business WOŚP Mobilna,
5. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o rachunek bieżący wybierze mOrganizer lub mKsięgowość Komfort.
Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma 200 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego wykona przelew do ZUS z rachunku bieżącego. Premia zostanie wypłacona do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki jej otrzymania.
Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.
Warunki promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” dotyczą tylko rachunku bieżącego objętego promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania promocji zawnioskuje o zmianę typu rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy rachunku bieżącego.
Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł - edycja 2” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).
Analiza rynku docelowego i… grupy docelowej
Wiemy, wiemy – wcześniej nawet jednym słówkiem nie wspomnieliśmy o grupie docelowej. Jednak nie da się poruszyć kwestii rynku docelowego bez dokładnego opisania grupy docelowej.
Rynek docelowy i grupa docelowa to dwa kluczowe pojęcia w strategii marketingowej, które często są używane zamiennie, jednak mają różne znaczenia i zastosowania. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla skutecznego planowania działań marketingowych i sprzedażowych.
Rynek docelowy to szeroki segment rynku, do którego firma zamierza kierować swoje produkty lub usługi. Jest to grupa potencjalnych klientów, którzy mają wspólne cechy demograficzne, psychograficzne lub behawioralne i wykazują zainteresowanie ofertą firmy.
Z kolei grupa docelowa ma węższe znaczenie – to bardziej szczegółowa i precyzyjnie określona grupa osób w ramach rynku docelowego, do której kierowane są konkretne działania marketingowe.
Przykłady? Proszę bardzo! Firma produkująca odzież sportową może określić swój rynek docelowy jako wszystkich aktywnych fizycznie dorosłych w wieku 18-45 lat w Polsce. Jednak już grupa docelowa tej samej firmy w ramach wiosennej kampanii marketingowej może obejmować aktywne fizycznie kobiety w wieku 25-35 lat, mieszkające w dużych miastach, które regularnie uczestniczą w zajęciach fitness, np. pilates. Różnice bardzo dobrze obrazuje zamieszczona poniżej tabela.
Rynek docelowy a grupa docelowa
Cecha |
Rynek docelowy |
Grupa docelowa |
---|---|---|
Zakres |
Szeroki |
Węższy, bardziej szczegółowy |
Segmentacja |
Można podzielić na segmenty |
Jeden z wielu segmentów |
Planowanie |
Długoterminowa strategia działania |
Krótkoterminowe kampanie marketingowe |
Działania marketingowe |
Ogólne, szeroko zakrojone |
Bardzo precyzyjne dostosowane do specyficznych potrzeb |
Przykład |
Aktywni fizycznie dorośli 18-45 lat |
Kobiety 25-35 lat, regularnie uczestniczące w fitness |
Skoro znamy już różnicę, to teraz przejdźmy do metod i narzędzi, dzięki którym jesteśmy w stanie określić zarówno rynek docelowy naszej firmy, jak i jej grupę docelową.
Pierwszym krokiem do ujęcia w bliżej określone ramy rynku docelowego jest analiza demograficzna. Można ją wykonać, korzystając z formularzy ankietowych, danych statystycznych (np. GUS, Eurostat) oraz bazy danych klientów z systemów CRM. W analizie demograficznej uwzględnia się takie czynniki jak wiek, płeć, dochody, wykształcenie, stan cywilny i miejsce zamieszkania.
Kolejnym krokiem jest analiza psychograficzna, która pozwala zrozumieć styl życia, wartości, zainteresowania oraz opinie i przekonania potencjalnych klientów. Dane te można zbierać za pomocą ankiet psychograficznych (w sieci dostępnych jest bardzo dużo darmowych narzędzi do tworzenia ankiet, z Google Forms na czele) oraz analizując ruch i aktywność w mediach społecznościowych.
Po zebraniu danych demograficznych i psychograficznych należy przeprowadzić segmentację rynku i wybór tego segmentu, do którego będziemy kierować konkretne działania marketingowe i sprzedażowe. W tym przypadku dobrze sprawdzają się badania fokusowe oraz wywiady pogłębione.
Pierwsze z wymienionych to moderowane dyskusje w małych grupach (6-12 osób), które mają na celu zrozumienie opinii, potrzeb i preferencji uczestników. Są stosowane do uzyskania bardzo szczegółowych informacji na temat rynku i klientów, koncepcji produktów i kampanii marketingowych. Natomiast wywiady pogłębione polegają na indywidualnych rozmowach z respondentami.
Obydwie metody są niestety kosztowne, czasochłonne i wymagają pewnego doświadczenia w aspekcie tworzenia listy tematów i pytań, które mają być omówione podczas wywiadu, natomiast pozyskane dzięki nim dane mają wysoką wartość. Nie można przy tym popełnić błędów w doborze uczestników badania reprezentujących grupę docelową.
Analiza konkurencji – klucz do sukcesu w biznesie
Analiza działań konkurencji
O ile nie zakładasz start-upu, który wprowadza na rynek absolutnie innowacyjną (i przy okazji opatentowaną) technologię, jakiej świat do tej pory jeszcze nie widział – np. przełomowe zastosowanie AI – będziesz musiał liczyć się z obecnością i działaniami konkurencji.
Zresztą nawet w przytoczonym powyżej przykładzie po pewnym czasie konkurencja prędzej czy później się pojawi, o czym przekonali się twórcy pewnego bardzo popularnego ostatnio czatu wykorzystującego sztuczną inteligencję. Tak po prostu działa wolny rynek.
I tutaj doskonale sprawdza się stare porzekadło, według którego przyjaciół należy trzymać blisko, a wrogów jeszcze bliżej. Dobrze jest bowiem wiedzieć, jak na tle biznesowych adwersarzy prezentuje się własna oferta. Żeby jednak taką wiedzę posiąść, konieczna jest analiza konkurencji.
Pod tym hasłem kryje się cały szereg metod badawczych, które pozwalają zrozumieć pozycję naszej firmy w porównaniu do innych przedsiębiorstw, zidentyfikować mocne i słabe strony oraz opracowywać skuteczne strategie marketingowe. Każdy w końcu chce zgarnąć dla siebie jak największy kawałek tortu, prawda?
Cały proces przeprowadzania analizy konkurencji biznesowej podzielić można na dwa etapy.
1. Identyfikacja konkurencji
Podstawą jest zidentyfikowanie bezpośrednich i pośrednich konkurentów. Bezpośredni konkurenci oferują podobne produkty lub usługi, podczas gdy pośredni mogą zaspokajać te same potrzeby klientów, ale za pomocą innych rozwiązań.
Przykładem konkurencji bezpośredniej dla przytaczanego już przedsiębiorstwa produkującego odzież sportową może być marka o tym samym profilu (np. też produkująca obuwie sportowe), a konkurencję pośrednią stanowić będzie producent sprzętu rowerowego – przecież zamiast iść biegać czy ćwiczyć CrossFit w Twoim obuwiu, klient może wybrać zakup roweru.
Konkurencję pośrednią stanowią zatem wszystkie te podmioty, które oferują produkty i usługi mogące być alternatywą dla Twojej oferty. Często nie są to nawet konkurenci z tej samej branży. Obrazowo przedstawia to konkurencja pośrednia dla kanałów telewizyjnych, jaką z całą pewnością są media społecznościowe. W obu przypadkach walka toczy się o czas spędzony przed ekranem, jednak i nośnik informacji, i sama treść są skrajnie odmienne.
2. Zbieranie danych
Im więcej, tym lepiej. Informacje dotyczące produktów, usług, strategii marketingowych, cen, kanałów dystrybucji i wizerunku konkurencji są bezcenne. Nawet uważna analiza wpadek, które stały się udziałem innych firm, pozwoli ci uniknąć podobnych błędów w przyszłości lub poznać metody skutecznego zarządzania kryzysowego. Jak zbierać takie dane?
● Przeglądaj strony internetowe konkurentów i analizuj treści, struktury i oferty produktów/usług. Może konkurencja ma bardziej transparentny wygląd strony?
● Monitoruj media społecznościowe. W XXI wieku interakcja z klientami jest jednym z najważniejszych obszarów działania marek, a błędy popełnione w internecie nie znikają nigdy. Historia memów pełna jest nietrafionych odpowiedzi w social mediach.
● Nie lekceważ opinii. Analiza recenzji i opinii na platformach takich jak Google Reviews, Yelp czy Amazon, gdzie użytkownicy pozwalają sobie na szczere wyznania, to bardzo cenne źródło informacji o działaniach konkurencji.
● Targi i konferencje branżowe. Bierz czynny udział w eventach, nawiązuj kontakty, rozmawiaj, wymieniaj doświadczenia. Biznes to wciąż głównie relacje z innymi ludźmi – warto o tym pamiętać.
● Używaj odpowiednich narzędzi. Twoja pozycja w najpopularniejszej na świecie przeglądarce ma znaczenie – fundamentalne znaczenie. Nie wahaj się inwestować w programy pomagające budować właściwą strukturę Twojej witryny w sieci i monitorujące ruch użytkowników. Wiele z popularnych programów SEO, z Ahrefsem na czele, umożliwia nawet śledzenie, na jakie frazy kluczowe, których nie posiadamy sami, pozycjonuje się konkurencja.
● Wykonaj analizę SWOT – kto powiedział, że poczciwa teoria marketingowa odchodzi do lamusa? Mocne i Słabe strony, Szanse i Zagrożenia. Dwa ostatnie elementy analizy SWOT odnoszą się bezpośrednio do otoczenia konkurencyjnego firmy.
Następnym krokiem jest oczywiście wyciąganie wniosków z zebranych danych i wdrażanie ich w życie. To już jednak zakres funkcjonowania firmy, który wykracza poza obszary badania rynku i konkurencji.
Możemy zostać na chwilę przy zarządzaniu biznesem, które łatwe nie jest u samych podstaw. Zresztą to niedopowiedzenie – otwieranie i kierowanie przedsiębiorstwem to nie lada wyzwanie. Na świeżo upieczonego biznesmena lub bizneswoman czekają liczne pułapki. Podatki, ZUS, fakturowanie, księgowość. Pomoc doświadczonych doradców jest na wagę złota.
Tylko skąd takich wziąć? Cóż, w zasadzie tylko czekają na nasz telefon. Na przykład w mBanku. Prężnie działa tam infolinia doradcy korporacyjnego, która pomaga przedsiębiorcom w:
● codziennych kwestiach związanych z obsługą rachunku,
● udzielaniu odpowiedzi na pytania dotyczące obsługi systemów bankowości elektronicznej,
● składaniu wniosków i realizacji zleceń,
● przeprowadzaniu operacji gotówkowych,
● przyjmowaniu reklamacji.
Specjaliści mBanku asystują także w samym procesie zakładania działalności gospodarczej. Wystarczy wypełnić jeden wniosek na stronie mBanku, by jednocześnie zarejestrować swoją firmę w CEiDG oraz założyć darmowe konto firmowe z kartą Visa Business. Wygodnie i szybko.
Na koniec warto dodać, że prawidłowe określenie rynku i grupy docelowej, precyzyjne wskazanie bezpośredniej i pośredniej konkurencji, czy też posiadanie nawet najlepszego doradztwa nie gwarantuje jeszcze sukcesu, ale za to brak tych działań z całą pewnością przybliży każde przedsiębiorstwo do porażki. Biznes lubi wiedzę, a wiedza lubi biznes.
Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. ani inne podmioty z grupy Visa nie gwarantują kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmują także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
Płatna współpraca z markami mBank i Visa