Badanie rynku i konkurencji. Jak się do tego zabrać?

Prowadzenie własnej firmy wiąże się z licznymi wyzwaniami i trudnymi decyzjami. Jednym z kluczowych elementów, które mogą zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa, jest gruntowne zrozumienie zasad funkcjonowania rynku docelowego oraz sposobów działania konkurencji.

Płatna współpraca z markami mBank i Visa

Wielu początkującym przedsiębiorcom wydaje się, że doskonale znają swoich potencjalnych klientów, ich preferencje i zwyczaje. Na tej podstawie podejmują pierwsze kroki w niezwykle konkurencyjnym świecie biznesu. Zanim jednak podejmie się jakiekolwiek działania, warto jest zrobić research rynku, zapoznać się z dostępnymi raportami, poznać opinię specjalistów i innych przedsiębiorców.

Wszystkie ruchy wykonywane z pozycji właściciela firmy powinny być bowiem poprzedzone rzetelną analizą dwóch obszarów kluczowych dla działalności każdego przedsiębiorstwa: rynku docelowego i działań konkurencji.

W kolejnych sekcjach artykułu weźmiemy na tapet każdy z tych obszarów i przedstawimy metody oraz narzędzia, dzięki którym nasze przedsiębiorstwo zdobędzie twarde i sprawdzone dane niezbędne do skutecznego działania na rynku.

Biznes nie lubi działać po omacku

Załóż firmę i konto za 0 zł

nota prawna

Sponsor
sprawdź

To nie jest oferta. Księgowi współpracujący z mBankiem należą do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych i świadczą usługi zgodnie z „Regulaminem serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A.” oraz w zakresie rejestrowania działalności gospodarczej. Odpowiedzą na Twoje pytanie i otworzą konto firmowe. Infolinię obsługują księgowi z firmy CashDirector S.A. Infolinia jest bezpłatna i czynna codziennie w godz. 9:00-17:00. Koszt połączenia z infolinią jest zgodny z taryfą operatora. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za informacje przekazywane na infolinii księgowych. Informacje nie stanowią porady prawnej ani podatkowej. Więcej na mbank.pl/firma.

Promocja „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2”

To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” są określone w Regulaminie rachunków dla firm, Regulaminie obsługi klientów, Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. oraz Regulaminie Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” dostępnych na www.mBank.pl/jakzalozycfirme.

Promocja trwa od 7.11.2024 r. do 28.01.2025 r. włącznie i jest skierowana do osób fizycznych, które w dniu składania wniosku o otwarcie firmy nie prowadziły działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców z późn. zm., zwanych dalej Uczestnikami Promocji, które spełnią łącznie następujące warunki:

70. w okresie trwania promocji złożą wniosek o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej za pośrednictwem Banku wraz z wniosek o otwarcie rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w Biurach Rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.

71. w okresie trwania promocji podpiszą z Bankiem umowę o prowadzenie rachunku bieżącego.

Z Promocji osoba o danym numerze PESEL może skorzystać tylko jeden raz.

Uczestnik Promocji, który spełni ww. warunki, otrzyma do nowo otwartego rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard:

1. bezterminowe prowadzenie rachunku bieżącego za 0 zł,

2. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z rachunku bieżącego,

3. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z rachunku bieżącego,

4. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o Rachunek bieżący. Do wyboru karty: Visa Business Debit, Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP i Mastercard Business WOŚP Mobilna,

5. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o rachunek bieżący wybierze mOrganizer lub mKsięgowość Komfort.

Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma:

1. 500 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego zrobi nią transakcje bezgotówkowe na łączną kwotę min. 1 000 złotych, które zostaną rozliczone i nie będą anulowane w danym miesiącu kalendarzowym,

2. 200 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego wykona przelew do ZUS z rachunku bieżącego.

Premie zostaną wypłacone do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki ich otrzymania.

Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres Promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.

Warunki Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” dotyczą tylko rachunku bieżącego objętego Promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania Promocji zawnioskuje o zmianę typu rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy rachunku bieżącego.

Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł - edycja 2” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).

Otwórz konto firmowe za 0 zł na zawsze

nota prawna

Sponsor
sprawdź

Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2”

To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” są określone odpowiednio w Regulaminie rachunków dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie obsługi klientów w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” dostępnych na www.mbank.pl/zeronazawsze.

Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” trwa od 7.11.2024 r. do 28.01.2025 r. włącznie i jest skierowana do przedsiębiorców, przez których rozumie się osoby fizyczne, które w dniu składania wniosku o otwarcie rachunku bieżącego prowadziły działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2024.236 t.j.), którzy osiągają przychody ze sprzedaży nie większe niż 10 000 000 zł w ciągu roku, zwanych dalej Uczestnikami promocji, którzy spełnią łącznie następujące warunki:

70. w okresie trwania promocji zawnioskują o otwarcie i prowadzenie rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, zwanego dalej rachunkiem bieżącym, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w biurach rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.

71. w okresie trwania promocji podpiszą z bankiem umowę o prowadzenie rachunku bieżącego.

Z promocji wyłączeni są przedsiębiorcy, którzy mają jakikolwiek rachunek w mBanku dla danego numeru NIP i już raz skorzystali z tej promocji.

Uczestnik promocji, który spełni powyższe warunki, otrzyma do nowo otwartego rachunku bieżącego mBiznes Standard:

1. bezterminowe prowadzenie rachunku bieżącego za 0 zł,

2. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z rachunku bieżącego,

3. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z rachunku bieżącego,

4. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o rachunek bieżący. Do wyboru karty: Visa Business Debit, Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP i Mastercard Business WOŚP Mobilna,

5. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o rachunek bieżący wybierze mOrganizer lub mKsięgowość Komfort.

Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma 200 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego wykona przelew do ZUS z rachunku bieżącego. Premia zostanie wypłacona do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki jej otrzymania.

Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.

Warunki promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” dotyczą tylko rachunku bieżącego objętego promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania promocji zawnioskuje o zmianę typu rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy rachunku bieżącego.

Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł - edycja 2” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).

Analiza rynku docelowego i… grupy docelowej

Wiemy, wiemy – wcześniej nawet jednym słówkiem nie wspomnieliśmy o grupie docelowej. Jednak nie da się poruszyć kwestii rynku docelowego bez dokładnego opisania grupy docelowej.

Rynek docelowygrupa docelowa to dwa kluczowe pojęcia w strategii marketingowej, które często są używane zamiennie, jednak mają różne znaczenia i zastosowania. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla skutecznego planowania działań marketingowych i sprzedażowych.

Rynek docelowy to szeroki segment rynku, do którego firma zamierza kierować swoje produkty lub usługi. Jest to grupa potencjalnych klientów, którzy mają wspólne cechy demograficzne, psychograficzne lub behawioralne i wykazują zainteresowanie ofertą firmy.

Z kolei grupa docelowa ma węższe znaczenie – to bardziej szczegółowa i precyzyjnie określona grupa osób w ramach rynku docelowego, do której kierowane są konkretne działania marketingowe.

Przykłady? Proszę bardzo! Firma produkująca odzież sportową może określić swój rynek docelowy jako wszystkich aktywnych fizycznie dorosłych w wieku 18-45 lat w Polsce. Jednak już grupa docelowa tej samej firmy w ramach wiosennej kampanii marketingowej może obejmować aktywne fizycznie kobiety w wieku 25-35 lat, mieszkające w dużych miastach, które regularnie uczestniczą w zajęciach fitness, np. pilates. Różnice bardzo dobrze obrazuje zamieszczona poniżej tabela.

Rynek docelowy a grupa docelowa

Cecha

Rynek docelowy

Grupa docelowa

Zakres

Szeroki

Węższy, bardziej szczegółowy

Segmentacja

Można podzielić na segmenty

Jeden z wielu segmentów

Planowanie

Długoterminowa strategia działania

Krótkoterminowe kampanie marketingowe

Działania marketingowe

Ogólne, szeroko zakrojone

Bardzo precyzyjne dostosowane do specyficznych potrzeb

Przykład

Aktywni fizycznie dorośli 18-45 lat

Kobiety 25-35 lat, regularnie uczestniczące w fitness

Skoro znamy już różnicę, to teraz przejdźmy do metod i narzędzi, dzięki którym jesteśmy w stanie określić zarówno rynek docelowy naszej firmy, jak i jej grupę docelową.

Pierwszym krokiem do ujęcia w bliżej określone ramy rynku docelowego jest analiza demograficzna. Można ją wykonać, korzystając z formularzy ankietowych, danych statystycznych (np. GUS, Eurostat) oraz bazy danych klientów z systemów CRM. W analizie demograficznej uwzględnia się takie czynniki jak wiek, płeć, dochody, wykształcenie, stan cywilny i miejsce zamieszkania.

Kolejnym krokiem jest analiza psychograficzna, która pozwala zrozumieć styl życia, wartości, zainteresowania oraz opinie i przekonania potencjalnych klientów. Dane te można zbierać za pomocą ankiet psychograficznych (w sieci dostępnych jest bardzo dużo darmowych narzędzi do tworzenia ankiet, z Google Forms na czele) oraz analizując ruch i aktywność w mediach społecznościowych.

Po zebraniu danych demograficznych i psychograficznych należy przeprowadzić segmentację rynku i wybór tego segmentu, do którego będziemy kierować konkretne działania marketingowe i sprzedażowe. W tym przypadku dobrze sprawdzają się badania fokusowe oraz wywiady pogłębione.

Pierwsze z wymienionych to moderowane dyskusje w małych grupach (6-12 osób), które mają na celu zrozumienie opinii, potrzeb i preferencji uczestników. Są stosowane do uzyskania bardzo szczegółowych informacji na temat rynku i klientów, koncepcji produktów i kampanii marketingowych. Natomiast wywiady pogłębione polegają na indywidualnych rozmowach z respondentami.

Obydwie metody są niestety kosztowne, czasochłonne i wymagają pewnego doświadczenia w aspekcie tworzenia listy tematów i pytań, które mają być omówione podczas wywiadu, natomiast pozyskane dzięki nim dane mają wysoką wartość. Nie można przy tym popełnić błędów w doborze uczestników badania reprezentujących grupę docelową.

Analiza konkurencji – klucz do sukcesu w biznesie

Analiza działań konkurencji

O ile nie zakładasz start-upu, który wprowadza na rynek absolutnie innowacyjną (i przy okazji opatentowaną) technologię, jakiej świat do tej pory jeszcze nie widział – np. przełomowe zastosowanie AI – będziesz musiał liczyć się z obecnością i działaniami konkurencji.

Zresztą nawet w przytoczonym powyżej przykładzie po pewnym czasie konkurencja prędzej czy później się pojawi, o czym przekonali się twórcy pewnego bardzo popularnego ostatnio czatu wykorzystującego sztuczną inteligencję. Tak po prostu działa wolny rynek.

I tutaj doskonale sprawdza się stare porzekadło, według którego przyjaciół należy trzymać blisko, a wrogów jeszcze bliżej. Dobrze jest bowiem wiedzieć, jak na tle biznesowych adwersarzy prezentuje się własna oferta. Żeby jednak taką wiedzę posiąść, konieczna jest analiza konkurencji.

Pod tym hasłem kryje się cały szereg metod badawczych, które pozwalają zrozumieć pozycję naszej firmy w porównaniu do innych przedsiębiorstw, zidentyfikować mocne i słabe strony oraz opracowywać skuteczne strategie marketingowe. Każdy w końcu chce zgarnąć dla siebie jak największy kawałek tortu, prawda?

Cały proces przeprowadzania analizy konkurencji biznesowej podzielić można na dwa etapy.

1. Identyfikacja konkurencji

Podstawą jest zidentyfikowanie bezpośrednich i pośrednich konkurentów. Bezpośredni konkurenci oferują podobne produkty lub usługi, podczas gdy pośredni mogą zaspokajać te same potrzeby klientów, ale za pomocą innych rozwiązań.

Przykładem konkurencji bezpośredniej dla przytaczanego już przedsiębiorstwa produkującego odzież sportową może być marka o tym samym profilu (np. też produkująca obuwie sportowe), a konkurencję pośrednią stanowić będzie producent sprzętu rowerowego – przecież zamiast iść biegać czy ćwiczyć CrossFit w Twoim obuwiu, klient może wybrać zakup roweru.

Konkurencję pośrednią stanowią zatem wszystkie te podmioty, które oferują produkty i usługi mogące być alternatywą dla Twojej oferty. Często nie są to nawet konkurenci z tej samej branży. Obrazowo przedstawia to konkurencja pośrednia dla kanałów telewizyjnych, jaką z całą pewnością są media społecznościowe. W obu przypadkach walka toczy się o czas spędzony przed ekranem, jednak i nośnik informacji, i sama treść są skrajnie odmienne.

2. Zbieranie danych

Im więcej, tym lepiej. Informacje dotyczące produktów, usług, strategii marketingowych, cen, kanałów dystrybucji i wizerunku konkurencji są bezcenne. Nawet uważna analiza wpadek, które stały się udziałem innych firm, pozwoli ci uniknąć podobnych błędów w przyszłości lub poznać metody skutecznego zarządzania kryzysowego. Jak zbierać takie dane?

●     Przeglądaj strony internetowe konkurentów i analizuj treści, struktury i oferty produktów/usług. Może konkurencja ma bardziej transparentny wygląd strony?

●     Monitoruj media społecznościowe. W XXI wieku interakcja z klientami jest jednym z najważniejszych obszarów działania marek, a błędy popełnione w internecie nie znikają nigdy. Historia memów pełna jest nietrafionych odpowiedzi w social mediach.

●     Nie lekceważ opinii. Analiza recenzji i opinii na platformach takich jak Google Reviews, Yelp czy Amazon, gdzie użytkownicy pozwalają sobie na szczere wyznania, to bardzo cenne źródło informacji o działaniach konkurencji.

●     Targi i konferencje branżowe. Bierz czynny udział w eventach, nawiązuj kontakty, rozmawiaj, wymieniaj doświadczenia. Biznes to wciąż głównie relacje z innymi ludźmi – warto o tym pamiętać.

●     Używaj odpowiednich narzędzi. Twoja pozycja w najpopularniejszej na świecie przeglądarce ma znaczenie – fundamentalne znaczenie. Nie wahaj się inwestować w programy pomagające budować właściwą strukturę Twojej witryny w sieci i monitorujące ruch użytkowników. Wiele z popularnych programów SEO, z Ahrefsem na czele, umożliwia nawet śledzenie, na jakie frazy kluczowe, których nie posiadamy sami, pozycjonuje się konkurencja.

●     Wykonaj analizę SWOT – kto powiedział, że poczciwa teoria marketingowa odchodzi do lamusa? Mocne i Słabe strony, Szanse i Zagrożenia. Dwa ostatnie elementy analizy SWOT odnoszą się bezpośrednio do otoczenia konkurencyjnego firmy.

Następnym krokiem jest oczywiście wyciąganie wniosków z zebranych danych i wdrażanie ich w życie. To już jednak zakres funkcjonowania firmy, który wykracza poza obszary badania rynku i konkurencji.

Możemy zostać na chwilę przy zarządzaniu biznesem, które łatwe nie jest u samych podstaw. Zresztą to niedopowiedzenie – otwieranie i kierowanie przedsiębiorstwem to nie lada wyzwanie. Na świeżo upieczonego biznesmena lub bizneswoman czekają liczne pułapki. Podatki, ZUS, fakturowanie, księgowość. Pomoc doświadczonych doradców jest na wagę złota.

Tylko skąd takich wziąć? Cóż, w zasadzie tylko czekają na nasz telefon. Na przykład w mBanku. Prężnie działa tam infolinia doradcy korporacyjnego, która pomaga przedsiębiorcom w:

●     codziennych kwestiach związanych z obsługą rachunku,

●     udzielaniu odpowiedzi na pytania dotyczące obsługi systemów bankowości elektronicznej,

●     składaniu wniosków i realizacji zleceń,

●     przeprowadzaniu operacji gotówkowych,

●     przyjmowaniu reklamacji.

Specjaliści mBanku asystują także w samym procesie zakładania działalności gospodarczej. Wystarczy wypełnić jeden wniosek na stronie mBanku, by jednocześnie zarejestrować swoją firmę w CEiDG oraz założyć darmowe konto firmowe z kartą Visa Business. Wygodnie i szybko.

Na koniec warto dodać, że prawidłowe określenie rynku i grupy docelowej, precyzyjne wskazanie bezpośredniej i pośredniej konkurencji, czy też posiadanie nawet najlepszego doradztwa nie gwarantuje jeszcze sukcesu, ale za to brak tych działań z całą pewnością przybliży każde przedsiębiorstwo do porażki. Biznes lubi wiedzę, a wiedza lubi biznes.

Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. ani inne podmioty z grupy Visa nie gwarantują kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmują także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

Płatna współpraca z markami mBank i Visa

Dźwignia dla Twojej firmy, czyli jak finansować własny biznes

Dla wielu osób kredyt czy leasing kojarzy się z ryzykownym zadłużaniem, jednak przedsiębiorca dobrze wie, że dzięki dodatkowemu źródłu finansowania jego biznes może wystrzelić. Gdzie szukać finansowego wsparcia?

Płatna współpraca z markami mBank i Visa

Przedsiębiorcy w całkowicie inny sposób niż konsumenci patrzą na kwestie dodatkowego źródła finansowania, tak więc i narzędzia skonstruowane są dla nich w inny sposób. W przypadku biznesu kredyt jest dźwignią, która pozwala rozwijać się znacznie szybciej, dzięki czemu przychody firmy rosną, a wtedy oprocentowanie stanowi już tylko niewiele znaczący koszt całego przedsięwzięcia. Wystarczy zajrzeć do biografii największych biznesmanów świata – niemal każdy z nich korzystał z takiego wsparcia.

Wróćmy do małych biznesów polskich przedsiębiorców. Jeżeli chcesz otworzyć firmę i szukasz sposobu na jej szybki rozwój czy możliwości błyskawicznego zatowarowania się, w przypadku ecommerce finansowanie przy pomocy banków jest dla Ciebie, sprawdzonym i bezpiecznym krokiem. Co ważne, kredyty i leasing dla firm są dobrze dopasowane do potrzeb biznesu. Sprawdźmy, jakie możliwości ma właściciel biznesu – nie tylko w bankach, ale też w innych instytucjach.

Kredyty dla firm

To najpopularniejszy, najszybszy i często najlepszy sposób na wsparcie potrzebne do rozwoju firmy. Zazwyczaj banki nie wymagają wielu formalności, za to oferują od 1000 zł do nawet 500 000 zł przy atrakcyjnym oprocentowaniu. Przykładowo, w mBanku możesz skorzystać z okresowych promocji z niższa marżą i 0 zł prowizji albo indywidualnie negocjować warunki kredytu firmowego.

Najczęściej najlepszą ofertę dostaniemy w banku, w którym mamy założone konto firmowe. Takie jak konto firmowe w mBanku z kartą Visa Business, którego założenie i prowadzenie jest darmowe. Do tego można skorzystać z pomocy księgowych przy zakładaniu firmy. Sprawia to, że wszystko – od założenia firmy przez prowadzenie księgowości i ubieganie się o pożyczkę – można wykonać w jednej instytucji, która wspiera rozwój naszej firmy na różnych jej etapach.

Załóż firmę i konto za 0 zł

nota prawna

Sponsor
sprawdź

To nie jest oferta. Księgowi współpracujący z mBankiem należą do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych i świadczą usługi zgodnie z „Regulaminem serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A.” oraz w zakresie rejestrowania działalności gospodarczej. Odpowiedzą na Twoje pytanie i otworzą konto firmowe. Infolinię obsługują księgowi z firmy CashDirector S.A. Infolinia jest bezpłatna i czynna codziennie w godz. 9:00-17:00. Koszt połączenia z infolinią jest zgodny z taryfą operatora. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za informacje przekazywane na infolinii księgowych. Informacje nie stanowią porady prawnej ani podatkowej. Więcej na mbank.pl/firma.

Promocja „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2”

To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” są określone w Regulaminie rachunków dla firm, Regulaminie obsługi klientów, Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. oraz Regulaminie Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” dostępnych na www.mBank.pl/jakzalozycfirme.

Promocja trwa od 7.11.2024 r. do 28.01.2025 r. włącznie i jest skierowana do osób fizycznych, które w dniu składania wniosku o otwarcie firmy nie prowadziły działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców z późn. zm., zwanych dalej Uczestnikami Promocji, które spełnią łącznie następujące warunki:

70. w okresie trwania promocji złożą wniosek o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej za pośrednictwem Banku wraz z wniosek o otwarcie rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w Biurach Rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.

71. w okresie trwania promocji podpiszą z Bankiem umowę o prowadzenie rachunku bieżącego.

Z Promocji osoba o danym numerze PESEL może skorzystać tylko jeden raz.

Uczestnik Promocji, który spełni ww. warunki, otrzyma do nowo otwartego rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard:

1. bezterminowe prowadzenie rachunku bieżącego za 0 zł,

2. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z rachunku bieżącego,

3. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z rachunku bieżącego,

4. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o Rachunek bieżący. Do wyboru karty: Visa Business Debit, Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP i Mastercard Business WOŚP Mobilna,

5. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o rachunek bieżący wybierze mOrganizer lub mKsięgowość Komfort.

Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma:

1. 500 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego zrobi nią transakcje bezgotówkowe na łączną kwotę min. 1 000 złotych, które zostaną rozliczone i nie będą anulowane w danym miesiącu kalendarzowym,

2. 200 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego wykona przelew do ZUS z rachunku bieżącego.

Premie zostaną wypłacone do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki ich otrzymania.

Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres Promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.

Warunki Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 2” dotyczą tylko rachunku bieżącego objętego Promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania Promocji zawnioskuje o zmianę typu rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy rachunku bieżącego.

Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł - edycja 2” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).

Otwórz konto firmowe za 0 zł na zawsze

nota prawna

Sponsor
sprawdź

Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2”

To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” są określone odpowiednio w Regulaminie rachunków dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie obsługi klientów w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” dostępnych na www.mbank.pl/zeronazawsze.

Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” trwa od 7.11.2024 r. do 28.01.2025 r. włącznie i jest skierowana do przedsiębiorców, przez których rozumie się osoby fizyczne, które w dniu składania wniosku o otwarcie rachunku bieżącego prowadziły działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2024.236 t.j.), którzy osiągają przychody ze sprzedaży nie większe niż 10 000 000 zł w ciągu roku, zwanych dalej Uczestnikami promocji, którzy spełnią łącznie następujące warunki:

70. w okresie trwania promocji zawnioskują o otwarcie i prowadzenie rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, zwanego dalej rachunkiem bieżącym, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w biurach rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.

71. w okresie trwania promocji podpiszą z bankiem umowę o prowadzenie rachunku bieżącego.

Z promocji wyłączeni są przedsiębiorcy, którzy mają jakikolwiek rachunek w mBanku dla danego numeru NIP i już raz skorzystali z tej promocji.

Uczestnik promocji, który spełni powyższe warunki, otrzyma do nowo otwartego rachunku bieżącego mBiznes Standard:

1. bezterminowe prowadzenie rachunku bieżącego za 0 zł,

2. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z rachunku bieżącego,

3. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z rachunku bieżącego,

4. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o rachunek bieżący. Do wyboru karty: Visa Business Debit, Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP i Mastercard Business WOŚP Mobilna,

5. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o rachunek bieżący wybierze mOrganizer lub mKsięgowość Komfort.

Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma 200 zł jednorazowej premii za otwarcie rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Visa Business Debit do rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego wykona przelew do ZUS z rachunku bieżącego. Premia zostanie wypłacona do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki jej otrzymania.

Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.

Warunki promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 2” dotyczą tylko rachunku bieżącego objętego promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania promocji zawnioskuje o zmianę typu rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy rachunku bieżącego.

Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł - edycja 2” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).

Leasing

Bardzo popularną formą finansowania biznesu jest oczywiście leasing. Wyróżniamy leasing finansowy i operacyjny, ale o szczegółach przeczytacie w osobnym artykule. Skupmy się tu na generalnym zagadnieniu – co przedsiębiorcy daje leasing? Najważniejsza zaleta jest taka, że przy zakupie (samochodu, budynku, hal magazynowych, linii produkcyjnych, maszyn – tak, leasingować można niemal wszystko) nie musisz wykładać całej kwoty na stół, a jedynie opłatę początkową i miesięczne raty dopasowane do Twoich możliwości finansowych. Do tego, korzystając z leasingu, nie wrzucasz zakupionych produktów do środków trwałych przedsiębiorstwa, ale płacisz miesięczną opłatę za korzystanie z nich, co ma wiele pozytywnych skutków podatkowych dla biznesu. I tutaj, ponownie, po ofertę najlepiej zgłosić się do swojego banku, w którym masz konto firmowe – wtedy dokumentacja jest uproszczona, a warunki mogą być bardziej atrakcyjne niż rynkowe.

Dotacje na rozwój

O tym zagadnieniu można napisać naprawdę wiele, ponieważ możemy korzystać z wielu dofinansowań, na różnych etapach rozwoju firmy. W skrócie wymienimy kilka najważniejszych:

– Dotacja na start z urzędu pracy: jeżeli dopiero chcemy założyć pierwszą firmę, możemy ubiegać się nawet o dofinansowania na start. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 6-krotność średnich zarobków w sektorze przedsiębiorstw, a więc nieco poniżej 50 000 złotych.

– Dotacje unijne: kilkadziesiąt tysięcy złotych dotacji można otrzymać także ze środków unijnych. Można je wykorzystać m.in. na rozwój firmy, rozbudowę parku maszynowego czy zatrudnienie pracowników i ich wyszkolenie.

– Dotacje z instytucji finansowych dla przedsiębiorców: można z nich otrzymać dodatkowe środki na modernizację swojej firmy, nie tylko robotyzację, cyfryzację i automatyzację procesów, ale również na termomodernizację budynków firmowych.

– Lokalne Grupy Działania: jeżeli dysponujesz świetnym pomysłem, chcesz przeprowadzić innowacyjne badania lub otwierasz biznes na terenach, których dotyczy wsparcie, możesz ubiegać się o dofinansowanie z Lokalnych Grup Działania, gdzie na otwarcie firmy można uzyskać do 150 000 zł bezzwrotnej dotacji.

Faktoring

Każdy przedsiębiorca spotkał na swojej drodze problem niezapłaconych faktur. Opóźnienia po stronie kontrahentów w skrajnym przypadku mogą sprawić, że przedsiębiorca nie jest w stanie opłacić pracowników, podwykonawców czy zapłacić za zamówiony towar. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi usługa tzw. faktoringu. To nic innego jak zwrócenie się do banku o opłacenie FV, na której zapłatę kontrahent ma więcej niż 14 dni, a my potrzebujemy gotówki już dziś. W przypadku mBanku można to zrobić online, za pośrednictwem konta biznesowego, i w 15 minut otrzymać kwotę netto z danej faktury. Środki te następnie możemy wykorzystać na bieżące finansowanie przedsiębiorstwa i zwrócić je do banku w momencie, gdy kontrahent wywiąże się z płatności. W zależności od wybranego terminu spłaty (od 30 do nawet 90 dni) za usługę faktoringu w banku zapłacimy tylko 2% od kwoty faktury. To łatwy i szybki sposób na zapewnienie płynności finansowej firmy.

Inwestycje Venture Capital

Kolejną metodą finansowania rozwoju biznesu jest Venture Capital, czyli świetny sposób na rozwój dla małych i średnich firm, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty i usługi. To nic innego jak skorzystanie z usług inwestorów (najczęściej prywatnych), którzy wesprą biznes środkami pieniężnymi, w zamian licząc na zysk, który w kolejnych latach może pojawić się wraz z rozwojem firmy. To rewelacyjny sposób na przeskok do innej ligi dla tych firm, które przekonają inwestora (wymagany jest konkretny biznesplan), że taki biznes to strzał w dziesiątkę.

Który sposób na rozwój biznesu będzie dla ciebie najlepszy? Z pewnością na starcie trzeba zdefiniować potrzeby swojej firmy i ocenić koszt (oraz ryzyko) korzystania z każdego z tych instrumentów. W tym przypadku warto skorzystać z pomocy ekspertów, chociażby księgowych, których usługę mamy dostępną w ramach konta firmowego w mBanku z kartą Visa Business.

Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. ani inne podmioty z grupy Visa nie gwarantują kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmują także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

Płatna współpraca z markami mBank i Visa

Czy jesteś gotowy na założenie firmy? Sprawdź się!

Otwieranie własnej firmy to nie rocket science. Jednak im więcej będziesz wiedział o samym procesie zakładania firmy, podatkach i księgowości, tym większa szansa, że unikniesz niepotrzebnego stresu i prostych błędów. Weź udział w naszym quizie i sprawdź, czy jesteś gotowy zostać przedsiębiorcą.

Płatna współpraca z markami mBank i Visa

Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. ani inne podmioty z grupy Visa nie gwarantują kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmują także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

Płatna współpraca z markami mBank i Visa