Jak przygotować biznesplan? Poradnik dla niewtajemniczonych
Masz pomysł na własną działalność i chcesz go wdrożyć, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najlepiej od biznesplanu, mapy potrzeb twojej firmy i zarazem kierunkowskazu, który wskaże ci cele i działania. Dobry biznesplan przygotuje cię do prowadzenia firmy, a w przyszłości ułatwi podejmowanie decyzji.
Płatna współpraca z markami mBank i Visa
Biznesplan to w pewnym sensie firmowy rachunek sumienia. Pracując na tym dokumentem, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego twój pomysł może się udać i czy ma słabe strony oraz co go wyróżnia, także na tle konkurencji. Biznesplan pozwala nakreślić wizję rozwoju firmy, zastanowić się nad oczekiwaniami klientów, poznać konkurencję. Pomaga określić, jakiego kapitału oraz czasu potrzebujesz, by zbudować własną markę, a także na jakie zyski możesz liczyć w przyszłości.
Słowem, to niezwykle ważny dokument, dzięki któremu ocenisz potencjał swojego pomysłu oraz zminimalizujesz ryzyko związane z jego wdrożeniem. I pamiętaj, biznesplan tworzysz dla siebie i swojej firmy (ewentualnie dla instytucji, która pomoże ci sfinansować twój pomysł, jeśli ta tego wymaga). Nie bój się przy tym wybiegać w przyszłość, pomyśl nie tylko o tym, jak twoja firma będzie się rozwijać w pierwszych miesiącach funkcjonowania, ale też, w jakim miejscu będzie za kilka lat.
Promocja „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 3”
To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes Kontem Standard i promocją „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 3” są określone w Regulaminie rachunków dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie obsługi klientów w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. oraz Regulaminie promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 3” dostępnych na www.mBank.pl/jakzalozycfirme.
Promocja trwa od 29.01.2025 r. do 23.04.2025 r. włącznie i jest skierowana do osób fizycznych, które w dniu składania wniosku o otwarcie firmy nie prowadziły działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców z późn. zm., zwanych dalej Uczestnikami promocji, które spełnią łącznie następujące warunki:
a. w okresie trwania promocji złożą wniosek o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej za pośrednictwem Banku oraz wniosek o otwarcie Rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w Biurach Rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.
b. w okresie trwania promocji podpiszą z Bankiem umowę o prowadzenie Rachunku bieżącego.
Uczestnik promocji może z niej skorzystać tylko jeden raz.
Uczestnik promocji, który spełni ww. warunki, otrzyma do nowo otwartego Rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard:
a. bezterminowe prowadzenie Rachunku bieżącego za 0 zł,
b. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z Rachunku bieżącego,
c. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z Rachunku bieżącego,
d. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o Rachunek bieżący. Do wyboru karty: Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP, Mastercard Business WOŚP Mobilna i Visa Business Debit.
e. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o Rachunek bieżący wybierze mKsięgowość Komfort.
Dodatkowo Uczestnik promocji otrzyma 500 zł jednorazowej premii za otwarcie Rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o otwarcie Rachunku bieżącego wybierze kartę debetową: Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP lub Mastercard Business WOŚP Mobilna do Rachunku bieżącego i w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego zrobi nią transakcje bezgotówkowe na łączną kwotę min. 1 000 złotych, które zostaną rozliczone i nie będą anulowane w danym miesiącu kalendarzowym.
Premia zostanie wypłacona do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu kalendarzowym, w którym Uczestnik promocji spełnił warunki jej otrzymania.
Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.
Warunki promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł – edycja 3” dotyczą tylko Rachunku bieżącego objętego promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania promocji zawnioskuje o zmianę typu Rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w Rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy Rachunku bieżącego.
Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie promocji „Otwórz firmę i konto za 0 zł - edycja 3” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).
Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 3”
To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes Kontem Standard i Promocją „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 3” są określone odpowiednio w Regulaminie rachunków dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie obsługi klientów w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie kart debetowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulaminie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 3” dostępnych na www.mbank.pl/zeronazawsze.
Promocja „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 3” trwa od 29.01.2025 r. do 23.04.2025 r. włącznie i jest skierowana do przedsiębiorców, przez których rozumie się osoby fizyczne, które w dniu składania wniosku o otwarcie Rachunku bieżącego prowadziły działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców z późn, zm,, zwanych dalej Uczestnikami promocji, którzy spełnią łącznie następujące warunki:
a. w okresie trwania promocji zawnioskują o otwarcie i prowadzenie Rachunku bieżącego mBiznes Konto Standard, zwanego dalej Rachunkiem bieżącym, na stronie internetowej www.mBank.pl lub na stronach naszych partnerów, w placówce mBanku lub mFinanse, na mLinii (+48 42 6300 800, 783 300 800), w Biurach Rachunkowych Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych będących przedstawicielami CashDirector, na stronach partnerów CashDirector wymienionych na stronie www.superksiegowa.pl, u konsultantów Biura Obsługi Klientów oraz u konsultantów serwisu Superksiegowa.pl pod numerem telefonu +48 22 100 46 70.
b. w okresie trwania promocji podpiszą z bankiem umowę o prowadzenie Rachunku bieżącego.
Z promocji wyłączeni są przedsiębiorcy, którzy mają jakikolwiek rachunek w mBanku dla danego numeru NIP i już raz skorzystali z tej promocji.
Uczestnik promocji, który spełni powyższe warunki, otrzyma do nowo otwartego Rachunku bieżącego mBiznes Standard:
a. bezterminowe prowadzenie Rachunku bieżącego za 0 zł,
b. bezterminowo - w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) z Rachunku bieżącego,
c. bezterminowo – w każdym miesiącu pakiet 10 darmowych przelewów internetowych w EUR (SEPA) do krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii z Rachunku bieżącego
d. 0 zł opłaty miesięcznej za pierwszą kartę debetową wybraną na wniosku promocyjnym o Rachunek bieżący. Do wyboru karty: Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP, Mastercard Business WOŚP Mobilna i Visa Business Debit,
e. pakiet mKsięgowość Komfort za 0 zł na okres 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego, jeśli na wniosku o Rachunek bieżący wybierze mKsięgowość Komfort.
Dla pozostałych usług, które nie wchodzą w zakres promocji obowiązują opłaty i prowizje zgodne z naszą aktualną Taryfą prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.
Warunki promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł – edycja 3” dotyczą tylko Rachunku bieżącego objętego promocją. Uczestnik promocji utraci te warunki, jeśli w trakcie trwania promocji zawnioskuje o zmianę typu Rachunku bieżącego lub o dodatkowe produkty np. kredyt w Rachunku bieżącym, dopuszczalne saldo debetowe, zmianę taryfy Rachunku bieżącego.
Oszczędność do 657 zł - kwota 657 zł netto możliwa do oszczędzenia w ciągu 3 miesięcy została wyliczona na podstawie Promocji „Otwórz konto firmowe za 0 zł - edycja 3” oraz Regulaminu serwisu CashDirector dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank S.A. Kwota wynika z niepobierania opłat za korzystanie z mKsięgowości Komfort (219 zł netto miesięcznie) przez 3 miesiące od dnia zawarcia umowy o prowadzenie Rachunku bieżącego (łącznie 657 zł).
6 cech dobrego biznesplanu
Od dobrze skonstruowanego biznesplanu naprawdę dużo zależy. Warto więc, by stworzony przez ciebie dokument był obiektywny i wiarygodny. Uwzględnij to, że biznes budujesz małymi krokami, to proces który wymaga cierpliwości i czasu, twoja pewność siebie i wiara w Twój projekt może pomóc ci w gorszych momentach. Pamiętaj, by uwzględnić wszystkie potencjalne ryzyka i zagrożenia, uczciwie zdefiniuj ewentualne słabe strony swojego pomysłu.
Ważne, by twój biznesplan był celowy, by dokładnie określał, jakich pieniędzy potrzebujesz, by osiągnąć dany cel (to szczególnie ważne, jeśli chcesz starać się o finansowanie zewnętrzne). Każdy wydatek związany z rozpoczęciem i funkcjonowaniem działalności powinien być uzasadniony.
Postaw na konkret. Najważniejsze założenia twojego planu powinny być proste i zrozumiałe. Zadbaj o przejrzystość – poszczególne elementy opisuj wyczerpująco, a zarazem zwięźle. Niech ten dokument będzie czytelny nie tylko dla ciebie, ale też dla innych. Pamiętaj o elastyczności – postaraj się uwzględnić, jak najwięcej czynników, które mogą wpłynąć, w tym negatywnie na twoją firmę, i spróbuj określić, jak będziesz na nie reagował.
I jeszcze jedna ważna rzecz. Jeśli chcesz starać się o dotację czy kredyt, dopilnuj, by twój biznesplan był zgodny z ewentualnymi wymogami instytucji finansującej – urzędu czy banku. Nie chcesz przecież, by twój pomysł został odrzucony z przyczyn formalnych.
Co i komu chcesz sprzedawać?
Co konkretnie powinien zawierać biznesplan? Przede wszystkim szczegółowe informacje na temat twojej firmy. Opisz całe przedsięwzięcie, jego główne założenia i najważniejsze zadania, które pozwolą ci uruchomić działalność. Określ mocne strony twojego pomysłu i obszar, na jakim chcesz działać. Wskaż, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób. Zrób to w perspektywie pierwszego roku i najbliższych 2–5 lat. Pamiętaj, aby cele były mierzalne, np. "miesięcznie chcę obsługiwać x klientów".
Punkt drugi to opis produktu lub usługi. Określ dokładnie, co chcesz robić i dlaczego twoja oferta powinna się cieszyć zainteresowaniem klientów. Opisz, co ją wyróżnia i dlaczego klienci powinni wybrać twoją firmę, a nie konkurencję. Spróbuj przewidzieć popyt na oferowane przez ciebie produkty lub usługi. Opracuj politykę cenową – za ile chcesz sprzedawać i sprawdź, jak się to ma do cen konkurencji. Zaplanuj sprzedaż – co, w jakiej ilości, komu i za ile chcesz sprzedać np. w 6 miesięcy, rok czy dwa lata.
Kolejna ważna kwestia – klienci. Opisz swoją grupę docelową – do kogo chcesz dotrzeć z produktami/usługami (określ jej najważniejsze cechy: wiek, zarobki, zawód etc., a w przypadku firm – ich wielkość i profil działalności). Jakie są główne potrzeby i oczekiwania twoich odbiorców? Zapytaj o swój pomysł innych – co im się najbardziej podoba, a co wymaga zmiany, ile są gotowi zapłacić.
Następnie – konkurencja. Scharakteryzuj swoje otoczenie, rynkowe trendy i przyszłą konkurencję (mnóstwo przydatnych informacji, w tym ofertę czy opinie klientów znajdziesz w internecie). Sprawdź wielkość i możliwości rynku, na którym chcesz działać. Spróbuj przewidzieć jego przyszłość.
Twój biznesplan powinien też zawierać strategię marketingową, w tym konkretne działania marketingowe i promocyjne. Opisz, jak chcesz dotrzeć do odbiorców swoich działań.
Pamiętaj o kosztach
Ważny jest również opis twoich kompetencji (doświadczenie, umiejętności) oraz kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia tego rodzaju działalności. Jeśli czegoś ci brakuje, zaplanuj, jak i kiedy zdobędziesz nowe umiejętności, a także ile będzie cię to kosztowało. Sprawdź, czy twoja działalność wymaga posiadania certyfikatów lub licencji.
Kontrahenci i dostawcy. Określ, kto będzie twoim partnerem biznesowym, stwórz listę zaufanych dostawców (to mogą być platformy sprzedażowe, firmy kurierskie, hurtownie etc.). Zwróć uwagę na jakość oferowanych przez nich produktów czy usług i terminowość. Ustal, jak będziesz się komunikował z kontrahentami i klientami – stwórz swoje standardy.
Zrób analizę SWOT, a więc twoich mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń dla twojej działalności.
Policz koszty – przeanalizuj, ile pieniędzy będziesz potrzebował na uruchomienie i miesięczne funkcjonowanie biznesu oraz jakie uzyskasz przychody. W zależności od prowadzonej działalności kosztem może być zakup odpowiedniego sprzętu i oprogramowania, wynajem lokalu i/lub magazynu, zbudowanie strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych czy działania reklamowe: druk wizytówek, ulotek. Koszty stałe to także składki ZUS, podatki czy prowadzenie księgowości. Wysokość przewidywanych przychodów podziel na źródło i czas, a kosztów na rodzaje i terminy płatności. Oszacuj zysk, odejmując od przychodów wszystkie koszty.
Koszty – co oczywiste – warto ograniczać. Możliwości jest dziś naprawdę sporo. Zaoszczędzić możesz chociażby na prowadzeniu firmowego konta. Konto firmowe za 0 zł bezterminowo ze wsparciem księgowych założysz (razem z firmą, co jest niezwykle wygodnym rozwiązaniem) w mBanku.
Dużym wsparciem przy czuwaniu nad finansami firmy jest program mOrganizer. Wystawisz w nim faktury bez limitu, a system przypilnuje płatności, wysyłając przypomnienia do twoich klientów. Automatycznie łącząc faktury z płatnościami, sprawi też, że nie pominiesz żadnej płatności. Przygotuje za ciebie przelewy do zatwierdzenia i wygeneruje niezbędne dokumenty, m.in. zestawienia KPiR.
Określ źródła finansowania – czy będą to środki własne czy finansowanie zewnętrzne: kredyt, pożyczka lub dotacja. Sprawdź warunki finansowania i zaplanuj koszty związane ze spłatą kapitału.
Szeroką ofertę kredytową z atrakcyjnym oprocentowaniem ma mBank. W okresie promocyjnym można skorzystać z pożyczki dla firm z prowizją 0 zł i obniżoną marżą, a także Kredyt na start dla twojej firmy, kredyt obrotowy i w rachunku bieżącym oraz kredyty dla spółek do 500 tys. bez zabezpieczenia wekslowego.
Na koniec przygotuj prosty i czytelny harmonogram działań i punktów kontrolnych. Zaplanuj najważniejsze zadania, które zrealizujesz w określonym czasie, weryfikuj to, co już zrobiłeś. Planuj realnie, załóż dodatkowy czas na nieprzewidziane. Wskaż datę rozpoczęcia działalności.
Jeśli podczas przygotowania biznesplanu stwierdzisz, że możesz mieć problem z realizacją swojego pomysłu, nie rezygnuj. Przemyśl raz jeszcze wszystkie elementy i wprowadź zmiany w planie. I pamiętaj, dostrzeżenie ryzyka i znalezienie rozwiązania, to jedna z kluczowych kompetencji przedsiębiorcy.
Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. ani inne podmioty z grupy Visa nie gwarantują kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmują także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
Płatna współpraca z markami mBank i Visa