Planujesz otworzyć sklep online? Poznaj trendy sprzedażowe
E-handel rośnie z każdym rokiem. Przybywa klientów, którzy doceniają szybkość i wygodę zakupów online. Rozpoczęcie przygody na rynku e-commerce to dobry pomysł na biznes. Jednak – jak w każdej innej branży – i tu chcąc osiągnąć sukces, trzeba nadążać ze trendami.
Płatna współpraca z markami mBank i Visa
Polacy uwielbiają zakupy w sieci. Pod względem liczby transakcji online jesteśmy jednym z europejskich liderów. Jak czytamy w raporcie "Digital 2024", na Starym Kontynencie wyprzedzają nas jedynie Grecy, Brytyjczycy i Turcy. Według badania Gemius "E-commerce w Polsce 2023", już 79 proc. rodzimych internautów kupuje w sieci, co stanowi ok. 23 mln osób.
Jak czytamy w raporcie "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027", wartość tego rynku osiągnie w 2027 r. już 187 mld zł (od 2021 r. urośnie o 94 mld zł). Ponad połowę tej wartości wygenerują trzy kategorie: moda (21 mld zł), elektronika (19 mld zł) oraz zdrowie i uroda (11 mld zł).
Jak zauważają twórcy raportu, wpływ na tak szybki wzrost tego sektora mają m.in. rozwój nowych technologii, pojawianie się kolejnych wygodnych narzędzi dla kupujących oraz dalsza wymiana pokoleniowa – wzrost udziału tzw. pokoleń "digital native" (Millenialsów oraz Generacji Z) w ogólnej konsumpcji. Dla nich zakupy cyfrowe są naturalną i najczęściej preferowaną opcją.
Jak przyciągnąć klientów w internecie?
Perspektywy, przed jakimi staje rodzimy rynek e-commerce sprawiają, że regularnie przybywa firm, które oferują swoje produkty w internecie. Z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Polska wynika, że w naszym kraju działa już blisko 66 tys. sklepów internetowych. Tylko w ubiegłym roku przybyło ich niemal 8 tys.
Z jednej strony sprzedaż online gwarantuje przedsiębiorcom ogromne możliwości, ale z drugiej stale rosnąca konkurencja, a także coraz większa świadomość i wymagania kupujących powodują, że o sukces w tej branży nie jest łatwo. Na rynku utrzymują się te firmy, które idą z duchem czasu i potrafią skutecznie odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby klientów.
Dlatego rozpoczynając przygodę z handlem w sieci, warto poznać kilka trendów, które przyciągają konsumentów. Rynek e-commerce staje się coraz bardziej dojrzały, dorastając i zmieniając się wraz z kupującymi. Dziś sama możliwość składania zamówień przez internet to już zdecydowanie za mało.
Postaw na m-commerce i q-commerce
Jednym z trendów, który stale zyskuje na znaczeniu, jest m-commerce, a więc rosnąca rola aplikacji mobilnych. Możliwość robienia zakupów przez urządzenia i w aplikacji to już standard, który – chcąc konkurować na rynku – e-sklepy muszą mieć w swojej ofercie.
Coraz ważniejszą rolę w zakupach w sieci będzie odgrywał także q-commerce (ang. quick commerce), czyli szybkość realizacji zamówienia lub po prostu "dostawa na żądanie". W tym modelu biznesowym czas od dokonania transakcji do dostarczenia towaru do domu klienta nie powinien przekraczać pół godz. Obecnie wiele firm gwarantuje dostawę nawet do 10 min. Trzeba jednak zaznaczyć, że q-commerce – przynajmniej w najbliższym czasie – będzie dotyczył głównie punktów gastronomicznych oraz sklepów spożywczych i drogerii.
Otwierając biznes online, należy pamiętać, że wygoda klienta to priorytet. Przykładem dbania o komfort kupujących jest gigantyczny wzrost liczby automatów paczkowych. Prognozy firmy Colliers mówią, że do końca 2024 r. w Polsce będzie funkcjonowało już 45 tys. takich punktów. Na koniec 2023 r. było ich 38 tys., a jeszcze dwa lata temu – 18 tys.
Korzystanie z takiej metody odbioru paczek deklaruje aż 99 proc. konsumentów. Sprawna wysyłka do znajdującego się najbliższej miejsca zamieszkania kupującego automatu paczkowego (najlepiej zrealizowana w dniu złożenia zamówienia) zbuduje naszą pozycję i pomoże zyskać klientów.
Sprzedawaj z wykorzystaniem social mediów
Istotnym trendem w e-commerce jest tzw. omnikanałowość, czyli zapewnienie takich samych możliwości zakupów bez względu na miejsce sprzedaży. Nie chodzi tylko o równoczesne gwarantowanie dostępu do produktów przez internet i stacjonarnie, ale zaawansowane zarządzanie stanami magazynowymi i sprzedażą tak, aby zapewnić klientom preferowany wybór kanału oraz dostępność całego asortymentu.
Sprzedawcy, którzy chcą zwiększyć swoją przewagę nad konkurencją i przyciągnąć konsumentów, powinni umożliwić im również odroczenie płatności. To kolejny trend, który coraz mocniej zaznacza się w e-commerce. Według ubiegłorocznego badania przeprowadzonego przez BIK chęć korzystania z takiej metody płatności zapowiedziało już 40 proc. kupujących.
Ciekawym kierunkiem sprzedażowym w sieci staje się też live commerce, nazywany także social commerce. To nic innego, jak prezentowanie swoich produktów podczas transmisji na żywo w mediach społecznościowych i w ten sposób przekonywanie oglądających do zakupów. Najszybciej rozwijające się branże w zakupach na żywo to moda, kosmetyki, perfumy, żywność oraz elektronika.
Prowadź e-sklep z mBankiem
Bez względu na to, jaki będzie asortyment e-sklepu, do rozpoczęcia biznesu online warto odpowiednio się przygotować. Znajomość trendów to jedno, ale wsparcie profesjonalistów w tym zakresie może okazać się bezcenne. W mBanku przedsiębiorcy, którzy planują rozpocząć sprzedaż swoich produktów w internecie, mogą skorzystać ze specjalnych narzędzi dla firm e-commerce.
Co zyskają? Bank pomoże im przejść przez wszystkie kluczowe kroki niezbędne do wejścia w świat handlu online. Na stronie mBanku nie tylko otworzą firmę i bezpłatne konto firmowe z kartą Visa Business Debit na jednym formularzu, skorzystają z mOrganizera finansów (wystawianie faktur, kontrolowanie płatności i zobowiązań, generowanie dokumentów) oraz otrzymają pomoc profesjonalnych księgowych. Co więcej, z bramką płatniczą Paynow (systemem płatności online mBanku) przedsiębiorcy otrzymują dostęp do najpopularniejszych metod płatności dla klientów. Paynow zapewnia pomoc specjalistów przy integracji bramki ze sklepem i w trakcie jej użytkowania.
Warto dodać, że w mBanku w korzystnych warunkach można uzyskać także kredyt firmowy na start. Do wyboru jest kredyt na rachunku bieżącym lub kredyt obrotowy. Jeśli prowadzimy działalność nie dłużej niż 6 miesięcy, możemy pożyczyć do 30 tys. zł, a jeśli od 7 do 12 miesięcy – 60 tys. zł. Wniosek można złożyć bez wychodzenia z domu.
Więcej korzyści dla firm z sektora e-commerce znajdziemy na stronie mBanku.
Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. ani inne podmioty z grupy Visa nie gwarantują kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmują także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
Płatna współpraca z markami mBank i Visa